تیشرت یکی از محبوب ترین لباسهای مدرن است که علاوه بر راحتی، با یک طراحی منحصر به فرد، شیک هم می شود! همین ویژگی های چندگانه باعث می شود که تیشرت به یک ابزار مفید برای بازاریابی تبدیل شود چرا که با طراحی یک لوگو یا پیام تبلیغاتی بر روی آن، می تواند مورد استفاده کسب و کارها قرار بگیرد!
احتمالا تیشرت مورد علاقه شما لکه دار یا پاره شده است و کلی هم سوراخ دارد، اما شما دوست ندارید که آن را دور بیندازید! از آنجایی که طرح روی یک تیشرت اولین چیزی است که مردم به آن توجه میکنند تیشرت مورد علاقه شما بخشی از خود شما شده است که تا حدودی قابل درک است. برای بسیاری از شما، تیشرت ها بخشی از هویت شما هستند که البته شاید برای دیگران تبلیغات رایگان محسوب شوند!
آیا شما ایده منحصر به فردی برای طراحی یک تیشرت دارید که حدس میزنید دیگران هم احساس مشابهی نسبت به آن داشته باشند؟ آیا در جستجوی راه های جایگزین هستید تا کسب و کار خود را تبلیغ کنید یا شاید در جستجوی درآمد جانبی هستید که از طریق فروش به دست آورید؟ آیا می خواهید که یادبود یک مراسم خاص مانند جشن تولد یا ازدواج خود را در روی یک تیشرت ثبت کنید؟
هر دلیلی که برای طراحی تیشرت دارید، اصول طراحی تیشرت یکسان است اما کاری که شما با آن ها می کنید است که اهمیت دارد!
در این مقاله، ما کامل ترین راهنمای طراحی تیشرت را به شما ارائه میدهیم و شما را با کل روند طراحی تیشرت آشنا میکنیم، از لحظه خلق ایده تا تولید انبوه! فرقی نمیکند که شما چه قدر (زیاد یا کم) تجربه دارید، نکته های کمکی ارائه شده در این مقاله همه چیز را یک جا به شما آموزش می دهد.
چگونه در ۸ قدم یک تیشرت طراحی کنید:
- چرا به یک تیشرت احتیاج دارید.
- بودجه خود را دقیقا به مبلغ و تعداد تعیین کنید.
- گزینه های چاپ را بشناسید:
- چاپ اسکرین
- گرافیک های وینیل
- چاپ مستقیم روی تیشرت
- ایده طراحی خود را ایجاد کنید:
- انواع تیشرت
- استایل و تصاویر
- تایپوگرافی
- رنگ
- چاپ اختصاصی
- یک طراح حرفه ای پیدا کنید.
- طراحی انجام شده را ارزیابی کنید.
- فایل های مناسب را از طراح تحویل بگیرید.
- یک چاپخانه حرفه ای پیدا کنید.
چرا به یک تیشرت احتیاج دارید.
فارغ از اینکه دلیل شما برای طراحی یک تیشرت چیست، همیشه یک انگیزه برندینگ در کار است! اگر شما تیشرت ها را برای اهداف تبلیغاتی استفاده می کنید، برند سازی هدف اصلی شماست. حتی اگر فقط برای فشن و مد تیشرت طراحی می کنید، شما هنوز هم نیاز دارید که یک تصویر یکپارچه از برند خود بر روی همه محصولات طراحی کنید. اگر هم برای استفاده شخصی است، مثلا یادبود یک مراسم مهم، شما باید مطمئن باشید که طراحی تیشرت شما به صورت کاملا شفاف این هدف را ابراز می کند.
اگر هنوز کار را شروع نکرده اید، یک لیست از اِلمان های اصلی مانند تم ها، استایل ها و ویژگی های شخصیتی را که می خواهید برند و تیشرت شما آنها را نمایش دهد بنویسید. آیا برند شما بازیگوش است یا جدی؟ خاص است یا سنتی؟ لوکس است یا مقرون به صرفه؟ یک طراحی هدفمند تیشرت می تواند در یک نگاه به همه این سوال ها پاسخ دهد.
سوغاتی
مناسبت های خاص نیاز به سوغاتی دارند و تیشرت ها همیشه یک گزینه خوب برای این منظور هستند. سوغاتی ها هم اهداف مشترکی (مانند ایجاد یکپارچگی و علاقه شخصی) با تیشرت های استفاده شده در داخل شرکت دارند با این تفاوت که برای یک مخاطب محدودتر و غیررسمی تر طراحی شده اند.
فارغ از نحوه استفاده تیشرت ها، بیشتر تیشرت ها به گونه ای تبلیغاتی هستند. حتی اگر شما تیشرت ها را بهعنوان کالایی برای فروش طراحی می کنید، لوگوی برند خود را روی آن ها قرار دهید تا مردم بدانند که چه کسی تیشرت را طراحی کرده است که شاید آن ها هم سفارش مشابهی داشته باشند. لوگوی شما باید حضور پررنگ و قوی در روی هر تیشرت داشته باشد.
کیفیت طراحی باید مشابه یک بیلبورد تبلیغاتی باکیفیت و هوشمند باشد. تیشرتها چیزی بیش از یک لباس هستند، برای اینکه هر بار شخصی آن ها را در مکان های عمومی می پوشد برای شما بازدید کسب میکند مخصوصا اگر صاحب تیشرت آن را دوست داشته باشد و زیاد بپوشد!
پس از اینکه اهداف خود را تعیین کردید، می توانید جنبه های متفاوت طراحی تیشرت را اولویت بندی کنید. برای مثال، فشن و مد، شاید برای بسیاری از تیشرت های فروشی یک اولویت بالا باشد اما برای هدف هدیه به کارکنان، اهمیت زیادی ندارد. شما باید طراحی خود را طوری انجام دهید که نیازهای شما را تامین کند.
بودجه خود را دقیقا به مبلغ و تعداد تعیین کنید.
شما احتمالا برای طراحی تیشرت مضطرب هستید که قابلدرک است اما در ابتدا باید جزییات زیادی را مشخص کنید تا بهتر بتوانید طراحی خود را متمرکز کنید. این جزییات مهم بودجه و تعداد تیشرت هستند. اینکه چه مبلغی می توایند صرف کنید و چه تعدادی تیشرت احتیاج دارید، روی طراحی شما تاثیر می گذارند.
برای مثال، مبلغ و تعداد به شما کمک می کنند تا تعیین کنید که چه تعدادی رنگ می توانید استفاده کنید. با توجه به متد چاپ، رنگ های اضافه ممکن است که هزینه اضافه داشته باشند. اگر بودجه شما محدود است، یک راه خوب برای صرفه جویی، محدود کردن رنگ ها است.
تعداد تیشرت هایی که احتیاج دارید هم روی متد چاپ شما تاثیر میگذارد. برخی متدها مناسب چاپ در تعداد زیاد هستند؛ اما سایرین هزینه بیشتری برای هر تیشرت دارند و برای سفارش های کوچک مناسب تر هستند.
پس قبل از اینکه حتی شروع کنید که به طراحی و یا چاپ فکر کنید، بودجه و تعداد چاپ را به صورت هماهنگ برنامه ریزی کنید.
گزینه های چاپ تیشرت را بشناسید.
هنگامی که در جستجوی بهترین متد چاپ تیشرت خود هستید، فاکتورهای زیادی وجود دارند که باید در نظر بگیرید. هزینه، ظاهر، زمان تولید، مواد اولیه، همه فاکتورهای مهمی هستند که باید در نظر داشته باشید. هر چه درباره هر متد بیشتر بدانید، راحت تر می توانید تصمیم بگیرید که کدامیک برای شما بهتر است.
چاپ اسکرین
این متد استاندارد طلایی برای چاپ روی تیشرت است. چاپخانه انتخابی شما اسکرین های اصلی را برای طرح شما می زند که برای هر رنگ یک اسکرین گرفته می شود سپس شما می توانید با استفاده از آن ها تیشرت های خود را در تعداد زیاد چاپ کنید.
مزایا: استاندارد قابل اعتماد برای چاپ، مقرون به صرفه و باکیفیت که برای سفارش های بیش از ۲۰ عدد ایده آل است.
معایب: یک اسکرین تازه برای هر رنگ جدید یا طرح جدید مورد نیاز است که هزینه ها را بالا می برد. طرح های رنگارنگ معمولا گران تمام می شوند.
گرافیک های وینیل
متد دیگری با شیوه انتقال با حرارت، چاپ وینیل وجود دارد که از وینیل ماندگارتر به جای جوهر خالی استفاده میکند.
مزایا: بسیار ماندگار و باکیفیت است و برای زمانی ایده آل است که شما بخواهید طرح شما کاملا متمایز باشد.
معایب: رنگ های اضافه هزینه بیشتری دارند پس طرح های پیچیده گران تمام می شوند که برای سفارش های بزرگ مناسب نیستند.
چاپ مستقیم روی تیشرت (چاپ بر اساس تقاضا)
یک گزینه جدیدتر که از آزادی چاپ جوهرافشان استفاده می کند اما مستقیما بر روی تیشرت چاپ می کند.
مزایا: طراحی های کاملا سفارشی که بیشترین مقدار جزییات و انتخاب رنگ فراوان دارند.
معایب: برای سفارش های کوچک یا شاید فقط یک سمپل مناسب است. هر چه بیشتر چاپ کنید، کمرنگ تر می شود و بر روی تیشرت های رنگ تیره خوب نتیجه نمی دهد.
ایده طراحی خود را ایجاد کنید.
از اینجا قسمت جالب کار شروع می شود. حالا باید بفهمید که چه طرحی باید روی تیشرت شما قرار بگیرد! مطمئن شوید که در همان ابتدای کار وارد این بخش نمی شوید؛ بلکه هر چه زمان و کار بیشتری برای آمادگی این بخش قرار دهید، بهتر است.